8/11/2023: Workshop progetto MIGREMPRISE

Change and new trends in migrant entrepreneurship: evidence for Italy

8 novembre 2023

Dipartimento di Scienze Economiche e Aziendali, Parma

Introduzione – ore 10 – Alessandro Arrighetti (Univ. Parma)

Sessione 1 – ore 10.15-13

Chair: Simone Baglioni (Univ.Parma)

Riccardo Rinaldi (Univ. Parma), Alessandro Arrighetti (Univ. Parma), Andrea Lasagni (Univ. Parma), Jacopo Canello (Univ. Parma)
Immigrant entrepreneurship in Europe: a comparative empirical approach
Discussant: Giulia Tagliazucchi (Univ. Modena e Reggio Emilia)

Daniela Bolzani (Univ. Bologna), Vittoria Scalera (Amsterdam Business School), Laura Toschi (Università di Bologna)
What incubation services might we offer you? The role of migration status in the evaluations of entrepreneurs’ incubation needs
Discussant: Andrea Lasagni (Univ. Parma)

Coffe break

KEY NOTE SPEECH – Giacomo Solano (Radboud University)
Un approccio transnazionale all’imprenditoria dei migranti

Discussione finale Sessione 1

Sessione 2 – ore 14 - 17

Chair: Andrea Lasagni (Univ.Parma)

Andrea Marini (Univ. Parma), Simone Baglioni (Univ. Parma), Alessandro Arrighetti (Univ. Parma), Andrea Lasagni (Univ. Parma)
Beyond the break-in break-out pattern? Migrant enterprises and the role of native networks in three strategic Italian economic sectors
Discussant: Michela Semprebon (Univ. Parma)

Marco Cucculelli (Univ. Politecnica delle Marche)
Transnational ties in migrant entrepreneurial ventures. Are they complement or substitute?”
Discussant: Simone Baglioni (Univ. Parma)

Coffe break

G. Foresti (IntesaSanpaolo), S. Fumagalli (IntesaSanpaolo), S. Giusti(IntesaSanpaolo), A. Arrighetti (Univ. Parma), Andrea Lasagni (Univ. Parma)
Native Manufacturing Firms and Migrant Ventures: How to Explain Supply Diversity
Discussant: Daniela Bolzani (Univ. Bologna)

Alessandro Arrighetti (Univ. Parma), Jacopo Canello (Univ. Parma)
Explaining the multifaceted patterns of migrant entrepreneurship: a resource-based approach
Discussant: Marco Cucculelli (Univ. Politecnica delle Marche)

Discussione finale Sessione 2

Proiezione del documentario “MIGREMPRISE Migrant entrepreneurship, employment and innovation” prodotto sulle storie degli imprenditori migranti intervistati nel progetto.

Chiusura lavori e saluti finali

change-and-new-trends-in-migrant-entrepreneurship_lil.pdf
1,36 MB